„Get Out“ – политически коректният, психологически хорър
Темата за расизма в Америка винаги ще бъде актуална. 2017 година започна с големия Оскар за филма „Лунна светлина“, който разказва за живота на хомосексуален афроамериканец. Кинематографски, филмът определено се доближава до шедьовър, но сценарият повдига въпроса дали темата за политическата коректност не е вече „предъвкана“?
Оставайки на темата Оскари, бих искала да припомня обвиненията през 2016 година, че Оскарите са „бели“ и промяната през 2017, когато освен „Лунна светлина“, филмите с афроамериканци преобладаваха. За справка – продукциите „ Hidden Figures”, “ Fences” и“Loving”.
Няколко месеца по-късно по кината излезе психологическият хорър „Get out” („Бягай”) на чернокожия режисьор Джордан Пийл. Самият той нарича продукцията „социален трилър“.
„Бягай“ разглежда странните събития по време на гостуването на афроамериканеца Крис в къщата на „белите“ родители на приятелката му Роуз.
От първата секунда на филма става ясно, че основната тема е расизмът в съвременното американско общество. Това бива натъртвано многократно и повтаряно до самия край на филма.
След като изгледах трейлъра, чаках с нетърпение „Бягай“. Темата ми се стори подходяща, същевременно хорър и политическа коректност в едно ми изглеждаше доста интересна колаборация. Филмът започна убедително, но за съжаление след двадесетата минута вече беше ясно колко предвидим е и как всяко следващо събитие не изненадва, а потвърждава очакванията ми.
Опитах се да го гледам от позицията, че е хорър-комедия, но за съжаление не ми беше нито смешен, нито страшен. Критиката към расизма се повтаряше и потретваше, а туйстът накрая не беше особена изненада.
Отделно хиперболата на контраста афроамериканци и американци ми дойде в повече. Имах чувството, че гледам хибрид между комедия с афроамериканци в главните роли и хорър, подобен на „The Skeleton Key”, примесен с “The Purge”.
Позитивното освен хубавата първоначална идея, е актьорската игра във филма. Даниел Калуя и Алисън Уилямс са страхотен тандем, а във второстепенните роли добро впечатление правят Катрин Кийнър и Брадли Уитфорд.
Не искам рецензията ми да бъде изцяло негативна, защото „Бягай“ определено има качества. Питам се дали определям филма като предвидим заради това, че съм хорър фен и познавам жанра, или действително всяка стъпка на главните герои е ясна предварително за всеки зрител.
Затова се обръщам към нашите читатели за мнение. Как намирате филма „Бягай“ и какво смятате за политическата му коректност?
Трейлърът може да видиш ТУК.
⇒ Ако този текст ти е допаднал, можеш да харесаш официалната ни страница и във Facebook: Melange и да следиш за още актуални рецензии.