Рецензия

Нина Ганчева
Прочетете рецензията

Биографичната драма „Игра на кодове“ на норвежкия режисьор Мортен Тилдум придоби изключителна популярност не с визуални ефекти, а с интересния си и проблематичен сюжет. Филмът е адаптация по книгата на Андрю Ходжис „Алън Тюринг. Енигмата“, с осем номинации за „Оскар“ и е постижение в киноизкуството по отношение на поднесената история на фона на Втората световна война. Алън Тюринг (Бенедикт Къмбърбач) е математик и гений в дешифрирането на кодове. Вербуван от британското правителство да разгадае изпращаните нацистки съобщения, без никакво затруднение той преминава теста и бива включен в секретната група. Работи върху разбиването на немския шифър, за да се добере до поверителната информация, която нацистка Германия изпраща.

the-imitation-game-benedict-cumberbatch

Акцентът в сюжета е поставен върху загадъчния живот на гениалния учен и сглобената от него декодираща машина за разчитането на секретния шифър на „Енигма“. Петима от най-добрите математически умове и криптолози в Англия се отдават на призванието си в отдалечена вила в Блечли парк на осемдесет километра от Лондон, по време на Втората световна война. В началото Алън не се вписва в обществото, остава неразбиран и отхвърлян от екипа, с който работи, но зад странното поведение, математическа логика и характер се крие по-дълбока и прикрита чувствителност, която се разкрива отчасти в развръзката на филма.

The-Imitation-Game-Movie-New-Pic-2

По отношение на кинематографията и актьорската игра не може да не се отбележи изпълнението на Кийра Найтли и Бенедикт Къмбърбач в главните роли и техният принос за общото възприемане и въздействие на историята. Образът на Найтли излъчва британски финес, а с неочакваните резултати, които героинята Джоан  (Кийра Найтли)  постига по време на теста, я извеждат крачка напред, дори пред най-добрите математици. Наситеният с драматизъм монолог, който изрича, я прави необикновена и допълва представата за нейната изключителност. Кларк и Тюринг са интересни персонажи с техните странности и възможности, извисяващи ги над допустимите човешки способности. Музиката от Александър Деспла е съществена част от филма и въздейства на зрителя по неподражаем начин. Тя е нужният елемент, придаващ цялостност и завършеност на сюжета, в известен смисъл внасяйки напрежение в точните моменти.

Външно образът на Алън изглежда противоречив – от една страна чувствителен, но същевременно решителен, от друга страна, е надарен с остър ум, уверен в онова, което прави и истински желае да постигне, но среща трудности в общуването с другите. Всички изброени характеристики на героя предизвикват съчувствие от страна на аудиторията.

the-imitation-game-still

Действието не върви в строг хронологичен ред, показани са в ретроспекция ученическите години на Тюринг и приятелството му с Кристофър Моркъм, който умира от туберкулоза. Според данни в биографията на математика тази връзка остава трайна следа в неговия живот и той никога повече не се влюбва. Внимание не се обръща толкова на сексуалната му ориентация, колкото на същността и възможностите на ума, които притежава. Законодателството в Англия през 50-те години на XX век забранява хомосексуалността, считайки я за психично заболяване, вследствие на което ученият е освободен от държавна служба и остава сам и силно уязвим; значимостта на делото му бива недооценена. Филмът показва именно това и по какъв начин признанието за (очевидно латентния му, поне във филма) хомосексуализъм променя неговия живот. Спасената Англия вместо да оцени достойнствата и постиженията на гения си – го наказва.

imitation-game

На финала той е арестуван и подложен на химическа кастрация чрез хормонална терапия. Съществуват хипотези около смъртта на Тюринг, разпространената версия е за самоубийство през 1954 г., по-конкретно натравяне с цианид. Може много да се разсъждава върху причините, довели героя до неизбежен край. Последната му среща с Джоан (Кийра Найтли) маркира / подсказва здравословното и психичното му състояние и неизбежна съдба на личността. Вероятно съвкупността от вътрешно безпокойство и недоувлетвореност или неразбиране от страна на обществото подтикват математика към действие. Открил своето призвание и постигайки целта си, повече не намира смисъл в живота.

gallery_45996

Филмът „Игра на кодове“ е реверанс към един гениален учен, без чиито постижения светът трудно би бил същият. В последната голяма война един ум успява да спаси в глобален мащаб човечеството. Съвременното общесто има нужда от повече биографични драми и трилъри, запознаващи / информиращи с факти за неизвестни подробности от световната история, поднесени по прецизен и професионален начин. В нито един момент киноразказът не доскучава, дори напротив, задържа вниманието до последно, в очакване на развръзката на събитията. Благодарение на личността и приноса на Тюринг, достигащи до много хора по света, филмът е стойностен и значим.

8.3

Страхотен

Нина Ганчева
е филолог по образование и дипломиран магистър - специалност „Литература, кино и визуална култура“. Интересува се от европейско кино, дигитален маркетинг, съвременна европейска проза и пътувания. Тя е основател и главен редактор на „Melange”.

Напишете отговор

Вашият email адрес няма да бъде публикуван.Задължителните полета са маркирани *

Може да ползвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Загубена парола

Регистрация