Рецензия

Нина Ганчева
Прочетете рецензията

Страданието като наказание през призмата на Алмодовар във филма „Хулиета“

Когато чуете името Педро Алмодовар кое е първото нещо, изникващо в съзнанието ви, освен факта, че е най-популярният представител на съвременното испанско кино? На мен лично филмът „Говори с нея“ (2002), който спечели Оскар в категорията „Най-добър оригинален сценарий“, води класацията ми. Педро е изключително ценен от критиката режисьор, сценарист и продуцент, а в качеството си на такъв е бил многократно награждаван с престижни и международни филмови отличия, сред които Оскар, Златен глобус и други.

julieta - melange.bgПреди да започна с анализа на „Хулиета“, ще си позволя да подчертая с няколко думи проблематиката във филмите на Алмодовар, тъй като има пряка връзка с конкретната лента. Почеркът му е неподражаем, по начин, по който само режисьор с испанска кръв може да притежава. Тежките социални и лични конфликти, примесени с мелодраматичност и трагедия са само една малка част от неговия стил. Акцентът е поставен върху жената, дълбочината на нейната същност, различните ѝ сексуални прояви, а под прицела му почти винаги можете да срещнете и темата за религиозността, по-конкретно Католическата църква. Самата Пенелопе Крус дължи до голяма степен известността си на Педро в „Жива плът“.

Julieta - Melange.bg„Хулиета“ бе представена на Киномания 2016, като прожекцията, на която присъствах в зала 1 на НДК имаше очаквано завиден успех, защото испанецът знае как да събуди интереса на зрителите. Сценарият е базиран на три разказа от сборника „Бягство“ на канадската нобелистка Алис Мънро. В него присъства от всичко по малко.

Самият Педро признава в интервю, че това е първият му филм, в който преобладава чувството за вина и наказание, а това усещане никога не е било типично за неговите ленти. Тук няма да откриете никаква доза хумор или ирония, а точно обратното, една сериозна драма, която ни подтиква да се почувстваме виновни за определени свои постъпки в живота си. Човек рядко си дава сметка за това колко често отделя от времето си за роднини, защото изниква нещо „по-важно“, а само при мисълта, съвестта ни изяжда отвътре. Темите, които Педро разглежда във филмите си са валидни за всяка една епоха – тези за смъртта, майчинството, страстта и те ще бъдат вълнуващи винаги.

Julieta-Melange.bgДействието се развива в Мадрид, където се срещаме с Хулиета , 55-годишна жена, учител по антична литература, решава със съпруга си Лоренцо да се премести в Лисабон. Ретроспективно във филма е показана главната героиня на младини, красива, жизнена и често е обект на желания от страна на мъжете. Влюбва се в Шоан, премества се в рибарско селце в Гасилия и двамата сключват брак, а малко по-късно се появява и тяхното дете. Кадрите умело се сменят, а историята е представена паралелно – преди и сега, приковавайки вниманието към миналото, явяващо се разковничето на настоящите проблеми. Дълго пазените тайни, разклатените взаимоотношения и вината, която изпитва една майка към дъщеря си са ключови за развръзката на сюжета. „Хулиета“ е женски филм, но това не означава, че трябва да бъде гледан само и единствено от представителки на нежния пол.

Julieta - Melange.bgПроследявайки живота на жена от 25 годишна възраст (в ролята Адриана Угарте) до 55 годишна (в ролята Ема Суарес), ние ставаме свидетели на първите трепети, влюбвания, впоследствие трудности, меланхолия и съвкупност от чувства, през които минава всеки човек през съзнателния си живот. Написвайки писмо до дъщеря си, главната героиня описва всичко онова довело я до състоянието ѝ, подсказвайки разгръщането на история, която да наблюдаваме с неподправен интерес.

julieta-pedro-almodovarПроблемите навлизат с пълна сила, когато Хулиета посещава имението на родителите си. Тя вижда тежкото здравословно състояние на майка си и го съпоставя с младата жена, на която баща ѝ плаща, за да се грижи за нея, а всъщност се оказва негова любовница. Болката е непрестанен спътник през цялото време от 96 минути. Съдбата на главната героиня е не по-малко трагична, когато загубва съпруга си, довеждайки я до дълбока депресия. Създалата се ситуация, от своя страна влошава отношенията и със собствената ѝ дъщеря.

„Хулиета“ е филм не просто за вината и страданието, а и за прошката, която е способна само една майка винаги да даде.

Вижте трейлъра на „Хулиета“ ТУК. Ако пък вече сте гледали лентата и ви е харесала, можете да гласувате с оценка от 1 до 10.

7.3

Добър

Нина Ганчева
е филолог по образование и дипломиран магистър - специалност „Литература, кино и визуална култура“. Интересува се от европейско кино, дигитален маркетинг, съвременна европейска проза и пътувания. Тя е основател и главен редактор на „Melange”.

Напишете отговор

Вашият email адрес няма да бъде публикуван.Задължителните полета са маркирани *

Може да ползвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Загубена парола

Регистрация