Рецензия

Лиляна Георгиева
Прочетете рецензията

„A Coffee in Berlin/ Oh boy“ – една ода за търсенето на себе си в Берлин

Когато си млад, свободен да направиш всичко, което си поискаш, живееш в град с неограничени възможности, искаш да грабиш с пълни шепи от живота, а вместо това правиш… нищо. Свободата, която води до безизходица.

Немският режисьор Ян Оле Герщер успява в дебютния си филм Кафе в Берлин” от 2012 година перфектно да улови екзистенциалните въпроси, които всеки съвременен млад човек си задава.

Лентата проследява кратък отрязък от живота на прекъсналия обучението си по право Нико (Том Шиллинг) и интересните ситуации, в които изпада, търсейки себе си.

Началната сцена е кратка, но категорично задава рамките на филма. Той е черно бял и  залага на комични диалози и събития, които осмиват сериозни теми.

Имах удоволствието да гледам „Кафе в Берлин” на кино в Берлин и още в първите секунди цялата зала се заливаше от смях.

Кинаматографията на филма е впечатляваща. Черно-белите кадри, имитиращи филм от зората на киното, кореспондират с една от подтемите на филма, а именно любовта на режисьора към Берлин. Тъй като самият град през по-голяма част от годината е мрачен, кадри в сивата гама му отиват най-много.

„Кафе в Берлин” разглежда ежедневието на Нико, похват, който напомня на филмите от Френската Нова вълна. Личи си влиянието и на слапстик комедиите, тъй като всяка интеракция на протагониста с друг персонаж е откровено смешна. Музиката е основно джаз, което допълва цялостната атмосфера на филма и носи голямо удоволствие.

Подобен филм както смислово, така и визуално, е „Франсис Ха” (режисьор Ноа Баумбак) и интересното е, че годината, в която излиза, е също 2012. Бих приела двете продукции за женската и мъжката гледна точка на един и същи проблем, а именно объркването когато си млад и искаш да вземеш всичко от живота.

Бих могла да сравня „Кафе в Берлин” с ранните филми на Уди Алън. Контрастът между големия град и малкия човек е типичен и за дебютния филм на Герщер.

„Кафе в Берлин” сблъсква зрителя с копнежите, комплексите, както и травмите на няколко персонажа през очите на главния герой. На пръв поглед лекият хумор всъщност разглежда сериозни теми, които вълнуват всеки германец, а и всеки европеец. Все пак трагедията у една комедия прави филмите от този жанр шедьоври.

Зачудих се защо в България не правим подобни продукции?

Защо не покажем проблемите в държавата си с чувство за хумор и през призмата на комедията?

„Кафе в Берлин” е една история, в която кафе не присъства. Събитията са тези, които събуждат главния герой.

Тази прекрасна трагикомедия си заслужава гледането, а защо не и едно посещение на красивия, черно-бял Берлин.

Историята те заинтригува, нали?  Виж трейлъра на „Кафе в Берлин“ ТУК.

⇒ Ако този текст ти е допаднал, можеш да харесаш официалната ни страница и във FacebookMelange и да следиш за още актуални рецензии.

8

Страхотен

Лиляна Георгиева
е завършила бакалавърска степен „Медии и мениджмънт” в Кьолн и магистратура „Филмови науки/кинознание” в Берлин. След решението си да се завърне в България, записва магистратура "Журналистика, продуцентство и финанси". Киното е нейната страст. Освен старо и ново европейско кино, си пада по „мъжки филми”. Кои са нейните фаворити, с удоволствие би споделила на по чаша червено вино.

Напишете отговор

Вашият email адрес няма да бъде публикуван.Задължителните полета са маркирани *

Може да ползвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Загубена парола

Регистрация