Рецензия

Лиляна Георгиева
Прочетете рецензията

„Без милост“– когато Крюгер се завърне у дома, за да направи ролята на живота си

Филмите на Фатих Акин се разпознават лесно. Независимо дали са лежерни, свежи и позитивни (“Im Juli”, “Soul Kitchen”) или тежки драми (“Gegen die Wand”), те винаги по един или друг начин засягат живота на емигрантите в Германия, по конкретно в родния град на Акин – Хамбург. Нищо чудно – животът на германския режисьор с турски произход е смесица от консервативно възпитание и израстване  в социалната среда на модерен голям немски град, при това във време на преход.

In-the-Fade melange.bgНай-новият филм на Акин  – “Без милост” може да бъде определен като проекта, засегнал най-сериозна тематика. Действието се развива отново в Хамбург, където жена (Даян Крюгер) губи съпруга и детето си в следствие на взрив от самоделна бомба.

Филмът е разделен на три части, подобно на глави на книга. Първата част показва щастието на един смесен брак. Тя е германка, съпругът ѝ – кюрд, а детенцето расте в спокойствие и любов. Първа глава може да бъде приета за картина на живота в модерна Германия. Втората част представлява съдебният процес, след като извършителите и мотивите са открити. Акин показва част от правната система в Германия. Третата част е озаглавена „Море“. Действието се развива в Гърция и може символично да бъде наречено „отмъщение и вътрешен мир“.

In-the-Fade„Без милост“ е филм за болката от загубата на близки хора. Крюгер брилянтно предава емоцията на зрителя, като съчетава нежност и сила. Това е най-добрата роля в кариерата ѝ до момента.  Интересен и важен факт е, че актрисата и модел Диане Крюгер заминава преди 25 години в Париж, където става модел. Филмът на Фатих Акин е нейното завръщане у дома, за да направи ролята на живота си. Любопитното е, че това е първата ѝ роля в немска продукция. Във филма трагедията на героинята е изразена чрез редица кадри в близък план.

Покрай ужасяващата смърт на невинни хора наяве излиза темата за смесения брак. На повърхността всички живеят в мир, но именно трагедията разкрива неодобрението на родителите от двете страни – кюрдската и немската, спрямо отдавна взетото решение на децата им да сключат брак. Чрез прехвърлянето на вина, Акин засяга една актуална тема в Германия и не само – емигрантите и тяхното пълно интегриране.

In-the-FadeДокато гледах филма си мислех колко добре е уловена немската реалност в момента. Кюрд, съден за притежание на наркотици и детето му са взривени, полицията решава, че миналото му е причината, а германската съпруга предполага, че виновни за атаката са неонацисти. Темите за привидната немска толерантност и опасностите от промиване на мозъците на младото поколение са реални.

Героинята на Крюгер се оказва права – извършителите действително са млада двойка неонацисти. Причината за атентата – това, че мъжът е с турски произход. Нищо повече. Персонажите, представящи неонацистите, както и техният защитник в съда, са представени като крайно негативни герои. На моменти дори прекалено зли, без никакъв нюанс. За зрителя вината им е очевидна, в съда фактите са недостатъчно убедителни.

process_inthefadeИнтересни са отношенията баща-син между обвинения неонацист и неговия родител. Бащата застава в съда и свидетелства, осъждайки постъпката на детето си.  Това повдига въпроса за причините някой да приеме националсоциалистически възгледи и безскрупулно да отнеме човешки живот. Не би ли трябвало в семейството да бъдат изградени ценности в ранна детска възраст?!

От кинематографична гледна точка има две изключително впечатляващи и въздействащи сцени – опитът за самоубийство на персонажа на Крюгер и моментът, когато я викат на съдебната скамейка. Музиката, за сметка на това, на моменти е пресилена в опитите си да подсили драматичността на някои сцени. Това не винаги е нужно, специално в този филм.

in_the_fadeСамата фабула може би е предвидима, но начинът на разказване е толкова увлекателен и така потапя в мъката и борбата между отмъщение и прошка, че краят всъщност, макар и очакван, е оригинален.

Фатих Акин създава един проект, които едновременно показва модерна Германия, но е и актуален навсякъде по света. Основната тема на филма е тероризмът във всяко едно отношение, с който всеки от нас трябва да се бори.

Към трейлъра. Филмът е част от програмата на София Филм Фест. Можете да видите датите за прожекциите ТУК.


⇒ Ако рецензията ти е допаднала, можеш да харесаш официалната ни страница и във FacebookMelange, за да следиш за още актуални рецензии и препоръки. 🙂

7

Добър

Лиляна Георгиева
е завършила бакалавърска степен „Медии и мениджмънт” в Кьолн и магистратура „Филмови науки/кинознание” в Берлин. След решението си да се завърне в България, записва магистратура "Журналистика, продуцентство и финанси". Киното е нейната страст. Освен старо и ново европейско кино, си пада по „мъжки филми”. Кои са нейните фаворити, с удоволствие би споделила на по чаша червено вино.

Напишете отговор

Вашият email адрес няма да бъде публикуван.Задължителните полета са маркирани *

Може да ползвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Загубена парола

Регистрация