Какво се случва с блокбъстърите/оригиналните филми в Холивуд?

Преди броени дни се състоя официалната премиера на „Спайдърмен: Завръщане у дома“, петият филм за човекa-паяк и общо третият рестарт на поредицата. Всичко това отново ни навежда на мисълта за това накъде отиват оригиналните филми в Холивуд. Интересен факт е, че те съществуват все още, но просто не им е дадена такава гласност, както в миналото. Един от новаторите на новото време, Кристофър Нолан, е от последните, който доказа, че оригиналните филми могат да бъдат блокбъстъри преди 7 години с летния хит „Генезис“. Лентата, беше смесица от напрегнат екшън, интелигентен трилър, невероятен саундтрак и кинематография, а крайният продукт бе такъв най-вече и заради визията на Нолан. Той създаде един свят, който заживя свой собствен живот след края на филма и до ден днешен повдига въпроси сред разпалените фенове на режисьора и сценарист.

Но да се върнем към темата, разисквана от много онлайн критици, споделящи болката си за това колко трудно е да се намери оригинален филм. Един от най-известните YouTube критици – Крис Стъкман, е направил редица видеа относно два от най-продаваните жанра на пазара в момента – екшън и хорър. Онлайн платформата „Screen Junkies, също създаде специален епизод в ежеседмичното си шоу, свързано с оригиналните ленти. За да обобщя всичко, което те казват, ще спомена основните куцащи точки на днешните филми. Тъй като само ще използвам част от техните анализи, може да видите клиповете им в края на статията. Те са по-обширни и спецализирани по темата.

Героите

Връщайки се назад във времето, или по точно през 80-те и 90-те, едни от златните блокбъстър години за киното, ние получихме герои, важни за културата на всеки кинофен. Имена като Джон Маклейн, Майкъл Майърс, че дори и Джак Травън са оставили белег у нас. Някои поради факта, че се обикновени хора, с които можете да се оприличите, други, защото всяват страх, само с появата си. В наши дни няма подобни герои, всички персонажи са прекалено пресилени, притежаващи свръхсили за обикновен човек. Това отблъсква аудиторията до степен, до която лентата губи силата си да въздейства на зрителя, карайки го да е съпрачастен с неволите на човека от екрана.

Mayers

Сценаристи

Тъжно, но е факт, че сценаристите на добрите оригинални филми, в днешно време, са неизвестни за широката публика. С малки изключения през последните години, тези, които решават да се нагърбят с тази задача, нямат креативната свобода и са принудени да следват определена посока, заложена от студия и продуценти. Пример за това е Marvel Вселената, колкото и финансово успешни филми да създава, Кевин Фейги ръководи целия процес около всеки един от филмите, което отказва навлизащите кино умове. Едгар Райт, създател на не една и две оригинални ленти, отказа да създаде своя версия на „Ant-Man“ поради факта, че няма да има право на глас в собствения си сценарий и визия. Повечето сценаристи използват вече готова идея, която просто трябва да бъде описана от тях на хартия. Това, от своя страна е още по-малък претендент за оригиналност.

Едгар Райт

Едгар Райт

Студията

Най-големият проблем в съвременните филми е поради твърде голямата намеса от страна на студията в проекта. Последната новина е отстраняването на Фил Лорд и Кристофър Милър от соло филма за „Хан Соло“. Причината е, обичайната за такива продукции – творчески различия. Там перипетиите са доста, започващи с изпълнителния директор на „Lucasfilm“ Кейтлин Кенеди, която по подобен начин реши да презаснеме голяма част от финалните сцени в „Rouge One“ през миналата година, а сега отново сменя подхода в бъдещата си продукция. Това направиха и „Warner Bros“, когато усетиха неправилната си тоналност в ‚Батман срещу Супермен“. Моментално дадоха зелена светлина за презаснемането на „Отряд самоубийци“…е, знаем как завърши това. Студията вярват, че финансовата част надминава съдържанието и не изпускат всяка възможност за печалби в действие, независимо дали това ще е „Angry Birds Movie“ или „Emoji Movie“, все добре звучащи заглавия.

warner_bros

Място за нещо ново все пак винаги се намира. Ако жадувате за оригинален филм или различна история, то тогава следете фестивалите за независимите ленти. През последните години творческите филммейкъри използват споменатите събития за промотиране и търсене на голям дистрибутор за техните проекти. Самите филми там получават лимитирано прожектиране в ограничен брой кина и много рядко стигат извън пределите на щатите.

indie film

В заключение мога да кажа, че устройството на студията и киното в днешно време се крепи на продължения, прикуъли, спин оф-ове и тем подобни. Филм като „Get Out“, който не може да се похвали с революция, както някои критици казват, беше глътка свежест, защото просто такива ленти липсват. Различните и нови идеи започват да се превръщат в мит за новия Холивуд. Няма герои, които да не запленяват по начина, по който сме свикнали. Няма сюжети, които да ни задържат интереса пред екраните. И ако се чудите кого да вините, то това сме ние, давайки парите си за новия „Трансформърс“ и 68-ият…„Карибски Пирати“.

Видеа:

The Problem with Horror Movies Today

The Problem with Action Movies Today

Are Original Movies Dead?

Пламен Маринов
е настоящ студент по "Мениджмънт на туризма" в Олборг, Дания. Отдаден фен на американското, комерсиално и независимо кино, без конкретни предпочитания в жанра. Харесва литературата и има афинитет към по-комплексни и усложнени сюжети с дълбок смисъл.

Напишете отговор

Вашият email адрес няма да бъде публикуван.Задължителните полета са маркирани *

Може да ползвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Загубена парола

Регистрация