Критичният етап в развитието на „Netflix“ – компанията е задлъжняла с 20 милиарда долара

Никога не съм отричал факта, че съм изумен от развитието на „Netflix“. Това е иновативният начин за качествена телевизия и бъдещето на съответната индустрия. Преди няколко дни се появи интересна статия на „Ел Ей Таймс“, която гласи, че стрийминг компанията е задлъжняла с 20 милиарда долара, при положение, че са изминали по-малко от 10 години от създаването ѝ. Новината е повече от обезпокоителна, както и шокираща, карайки ни да се замислим дали всъщност няма да навлезем в нов етап от финансовото развитие на стрийминг компаниите.

1

„Netflix“ са известни с това, че не щадят средства, когато става въпрос за продукции. По официални данни, почти всички приходи на компанията са директно инвестирани в създаването на оригинално съдържание за платформата им. Това се отразява и на резултатите с хитове като „Orange is the new black“, „House of cards“, „Stranger things“ и други продукции, които обаче са с по малка аудитория. Данните сочат, че извън щатите имат над 100 милиона абонати в над 190 страни. Докъде стигна това обаче? Ще започнем стъпка по стъпка, като ще изброим за какво стрийминг платформата отделя толкова много средства.

1. Съдържанието им струва много

2

В това число включваме и проектите с марка „Netflix Original“. Да, дори собствените им продукции струват скъпо, просто защото „Netflix“ заплаща на съответно филмово студио правата за излъчване и са партньори в реализацията на продукта, а сумата не е никак малка. Като отбележим и факта, че много други сериали, които те излъчват са собственост на отделни телевизии, компанията отново трябва да плати, за да придобие права за разпространение. Всичко събрано заедно се равнява на едно голямо число, което за платформата може да бъде пагубно.

2. Конкурентите набират все по-голяма сила 

3

Amazon Prime, HBO, Hulu, че дори и YouTube започват да набират все повече сила и популярност. HBO, който може да се счита за основоположник на модерната телевизия, създава продукция след продукция, с тази разлика, че е доказан лидер на пазара. Компанията може да си позволи да отпусне по-голям бюджет заради дяловете, които държи на телевизионния пазар и отделно заради платената им онлайн платформа. Сериали като „Игра на тронове“ и „Западен свят“, са проекти надхвърлящи бюджета, дори и на най-големия блокбъстър излизал до момента. Hulu от своя страна е формирование на няколко телевизии, които с обща подялба, успяват да финансират доста проекти. Това включва продукции като „The path“ с Арън Пол, минисериалът „11.22.63“ с Джеймс Франко от миналата година и последният нашумял хит „The Handmaid’s Tale“, включващ Елизабет Мос. Техният случай е подобен като при HBO с разликата, че когато са няколко телевизии е по-лесно да се подели финансирането на даден проект. Amazon напредва не само с хитовите сериали „Transparent“ и „Sneaky Pete“, но и с кино продукциите си. На тазгодишните Оскари, те станаха първата стрийминг компания, която бе номинирана в категорията за „Най-добър филм“ с „Manchester by the sea.“ Те успяват да балансират продукциите си добре и тъй като са сайт, в него може да се закупи общо взето всичко. Това, от своя страна, дава изключително ценен капитал, който може да бъде инвестиран навсякъде.

3. Взимането на грешни решения в дългосрочен план

4

Сигурно ще си кажете кой съм аз, че да критикувам решения взети за милиони, но нека помислим логично над нещата и се върнем назад от бума на платформата през 2013 г. с „House of cards.“ Тогава Рийд Хейстингс и Марк Рандолф (изпълнителни директори на „Netflix“) доказаха, че и онлайн компаниите могат да правят качествени продукции. Вследствие на което, стратегията им бе да избегнат плащането на други за излъчване на сериали и да започнат да създават собствени продукции, които да ги облекчат финансово. Дотук добре. Малко по-късно излиза „Orange is the new black“, който също се превръща в хит и след него наблюдаваме началото на едно безразборно харчене за продукции. Проблемът дойде от това, че в „Netflix“ твърде много си повярваха, че могат да променят пазара, което отчитам като грешка. Телевизията е индустрия, строена в продължение на десетилетия, която няма как да падне за година-две. Компанията инвестира много в сериали, които набират определен брой фенове/абонати, но те са крайно недостатъчни, за да достигнат до капитала за направата им. Следващата им стратегия бе да започнат да се правят чуждоезични продукции, с цел набиране на аудитория зад пределите на САЩ. Резултатът отново не е впечатляващ. Макар, че набират все повече абонати от предишни години в чужбина, те не са достатъчно да нахранят всяка продукция за създаването на следващ сезон. Тези 20 милиарда са вследствие на заеми, за да се закрепят бюджетите и имайки предвид, че само тази година 94% от шоутата са подновени за нов сезон, ни става ясно, защо са били нужни и защо ще нарастват.

Правейки обобщение, вследствие на логиката, всичко изброени за в бъдеще може да няма общо с реалността. Да не забряваме, че много нови проекти идват по „Netflix“, а и компанията все още е лидер на стрийминг пазара. Новият им подход е да атакуват Холивуд и киното. С много нови бъдещи филмови заглавия, включващи големи имена като Уил Смит, не трябва да отписваме стрийминг платформата от уравненията. Дори нещата им да не потръгнат, не можем да ги виним. Постоянно изникват нови компании като тях, които само чакат възможността да поемат щафетата и накрая „Netflix“ да си остане единствено това, от което тръгна иновацията на телевизията.

Линк към статията на „LA Times“.

⇒ Ако новината ти е била интересна, можеш да харесаш официалната ни страница и във FacebookMelange, за да следиш за още актуални новини и рецензии на филми.

Пламен Маринов
е настоящ студент по "Мениджмънт на туризма" в Олборг, Дания. Отдаден фен на американското, комерсиално и независимо кино, без конкретни предпочитания в жанра. Харесва литературата и има афинитет към по-комплексни и усложнени сюжети с дълбок смисъл.

Напишете отговор

Вашият email адрес няма да бъде публикуван.Задължителните полета са маркирани *

Може да ползвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Загубена парола

Регистрация