Той е човекът, който върна Черния рицар в истинския му образ. Той е този, който доказа, че можеш да спечелиш летния боксофис с оригинална история, без да я пълниш със супергерои. Той е един от най-талантливите режисьор-сценаристи на новото време – Кристофър Нолан!
Ако в даден момент, се замислите за най-добрите ленти по комикс, няма начин да не се сетите за „Черният рицар“. Нолан, неведнъж е доказвал, че е способен да разказва и показва, както никой друг. За него най-важно е зрителят да съпреживява историята, освен с героите, но и със самите събития. Начинът му на снимане и изпипаните до съвършенство детайли във всяка негова продукция, правят лентите му най-очакваните през цялата година. В навечерието на премиерата на „Дюнкерк“, реших да ви запозная с неговите филми от „най-лошия“ (нарочно е в кавички) – до най-добрия. Започваме:
„Престиж“
Знайеки, за това какво е създал Нолан преди, някак си тази лента сякаш остава в сянка. „Престиж“ е един от най-добрите филми за съперничество. Сюжетът се разиграва между двама магьосници, чийто конфликт прераства в нещо повече с всеки изминал ден от живота им. Много хора (включително и аз) знаят, че това е филм с почерк Нолан, но на фона на това, което е доказал преди и след него, започва постепенно да избледнява с годините.
„Интерстелар“
Космическата одисея за търсене на живот, беше доста смесено приета, но не от филмовите критици, а от учените. Филмът беше широко дискутиран в научните среди, като някои твърдят, че е от най-акуратните научнофантастични ленти, а според други не съответства на реалните факти. Тук следва, да си направим извода, че мнението е субективно. Говорейки за кино, филмът е заснет с невероятно операторско майсторство и страхотни ефекти. Някъде измежду трите часа научни факти, физика и астрономия, на героите е вдъхнат живот, усеща се плътност, а не просто хора в Космоса. Браво, сър Нолан!
„Батман в началото“
Филмът носи сантиментална стойност за всеки почитател на Батман. Преди Нолан да се заеме със заснемането му, „Черният рицар“ е оплют и в процес на забвение след фарса, който Джоел Шумахер поднася с „Батман и Робин“. През годините е имало многократно идеи за рестарт, докато накрая Уорнър не се спират на британеца. Под негово ръководство започва и Ренесансът на комиксовия жанр. За пръв път е показана метаморфозата на Брус Уейн в „Батман“. Идеята за това какво е да си герой и каква цена плащаш. Философските теми са безброй, а екшънът е на топ ниво. Разказът е подхванат точно в стил Нолан, зрителят визуално е задоволен от това, което вижда на екрана, не само от поднесената история. Отново добра работа!
„Мементо“
За да съществува „Батман в началото“, трябваше първо да разберем за таланта на британеца в този филм. Причината да сложа „Мементо“ над първия филм за човека-прилеп е че, Нолан създава напълно оригинална лента и сюжет. Невероятният начин, по който е разказан, с множество обрати, кара зрителя, заедно с главния герой да съберат пъзела част по част, за да открият истината, която търсят. Това е филм, който колкото пъти и да гледате, можете да откриете по нещо ново – запазената марка на Кристофър Нолан.
„Черният рицар: Възраждане“
През годините, последната трета част за човека-прилеп, е смятана за най-слабата от целия франчайз. Лично аз смятам, че това е най-достойният завършек, който една трилогия може да има. Нолан този път залага на пътуването и лутането на един герой, който трябва да мине през ада, за да се завърне и спаси града, където е неговият дом. За пръв път виждаме терзанията на Брус Уейн и откриваме колко рухнал отвътре е той, заради изгубените животи, тежащи в душата му. Никой филм от този жанр до сега не е поемал трудната задача да разкрие болката на човека зад маската.
„Генезис“
Няма друг филм, който да показва пълния гений на Нолан, както го прави този. „Генезис“ е един от малкото, доказали тенденцията, че не ти трябват супергерои, за да спечелиш феновете и боксофиса. Лентата за мен е перфектна във всяко отношение, актьорска игра, сценарий, режисура, музика, операторско майсторство и няма нещо, което да куца. Изпълнен с много съспенс и усложнен сюжет, бихте могли да го разберете напълно ако изгледате филма повече от един път. Трудно мога да си представя по-добър пример за летен, оригинален филм/блокбъстър.
„Черният рицар“
Според някои критици и фенове, „Черният рицар“ остава ненадминат връх в кариерата на Кристофър Нолан. Той е нарицателно за добър комиксов филм и класика в киното. Лентите, излизащи до ден днешен в този жанр са винаги сравнявани с него. Изпълнението на Хийт Леджър, остротата на сюжета и идеята, за това какво е да се истински герой скрит в сенките и много други, се разгръща по време на целия филм. Много опитаха да повторят успешната формула, но ден днешен само „Логан“, тази година, успя да се доближи до нивото му, близо 9 години по-късно.
Докато чакаме „Дюнкерк“, можем отново да се впуснем на пътешествие из дебрите на гения на Нолан, защото както е доказал, винаги можем да открием нещо ново в негов филм с всяко следващо гледане!
⇒ Ако този текст ти е допаднал, можеш да харесаш официалната ни страница и във Facebook: Melange и да следиш за още актуални рецензии.